Werken als zelfstandige vanuit huis klinkt ideaal.

Je bent geen tijd kwijt aan woon-werkverkeer, met de vrijwel onvermijdelijke files of overvol openbaar vervoer. Zelf  je werktijden inplannen, rekening houdend met de schooltijden van je kinderen. Overdag een privé-afspraak inplannen en 's avonds nog even een uurtje werken. Geen collega's die steeds aan je bureau staan. Je bespaart op de kosten van de huur van een bedrijfsruimte. En je kunt desnoods in je oudste joggingbroek met een slobbertrui, onopgemaakt achter je laptop gaan zitten.

In de praktijk blijken er veel haken en ogen te zitten aan het werken van huis uit.

Werk en privé lopen zo door elkaar dat veel ondernemers het gevoel hebben altijd aan het werk te zijn. Als je thuis werkt, denken familie en vrienden vaak dat je vrij bent, en dus alle tijd van de wereld hebt voor een praatje, een kop koffie of om hun problemen op te lossen.
Een kind dat ziek is en niet naar school kan? Geen probleem, de thuiswerkende ouder neemt die zorg er wel bij, tussen het werken door.
Vooral vrouwen denken nog steeds dat ze meerdere dingen tegelijk kunnen doen 😉

Hoe kun je nou zorgen dat van huis uit werken wél goed werkt?

Dat begint met een goede werkplek. Bij voorkeur in een aparte ruimte, zodat je de deur achter je dicht kunt doen als je klaar bent.
Je werkplek kun je helemaal naar je zin inrichten. Een plek waar je meer geïnspireerd raakt dan tussen rondslingerend speelgoed, vuile vaat en andere huishoudelijke afleiding.
Een duidelijke werkplek maakt het ook makkelijker voor je gezinsleden om te weten wanneer je aan het werk bent. Als je met je laptop aan de keukentafel zit, kun je net zo goed online aan het shoppen zijn.
Reserveer blokken in je agenda voor je werk en voor privé. En hou je daar dan ook aan!

Maak duidelijke afspraken met je gezinsleden dat je niet gestoord mag worden als je aan het werk bent, behalve bij calamiteiten. Als je voor jezelf werktijden ingepland hebt, kun je ook precies aangeven vanaf hoe laat je weer beschikbaar bent. Grote kans dat die brandende vraag van zoon/dochter/man/buurvrouw zich in de tussentijd vanzelf oplost.

Kortom, neem je werk serieus door er ruimte voor te creëren, zowel voor de werkplek als voor de tijd die je ervoor nodig hebt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.