time to organize

Die vraag krijg ik regelmatig. En dat is niet zo gek, want het beroep van professional organizer is relatief nieuw en veelomvattend.
Simpel gezegd adviseert, coacht en begeleidt een professional organizer bij het organiseren van spullen, tijd en/of papieren.
Iemand die helpt de (keuken)kastjes op te ruimen of wordt ingeschakeld bij problematische verzamelaars is de meest bekende vorm. Maar er zijn nog zoveel andere vragen waarvoor een professional organizer kan worden ingeschakeld.
Mensen met ADHD die hulp nodig hebben bij het aanbrengen van structuur, senioren die met gerichte hulp langer zelfstandig kunnen blijven wonen, drukke gezinnen waarin behoefte is aan rust en ruimte, mensen die hulp nodig hebben om de financiën in beeld en op orde te krijgen.
Maar ook het uitzoeken van een nalatenschap, het organiseren van een verhuizing of het regelen van een echtscheiding zijn momenten waarop het fijn kan zijn hulp in te schakelen.

Professional organizers werken niet alleen voor particulieren, ook zakelijk kunnen we helpen om structuur aan te brengen in tijd, documenten en op de werkplek.
Hierbij kun je denken aan het opzetten van een goed archief (digitaal en/of op papier) je werkproces effectief en efficiënt inrichten, het implementeren van papierloos werken, een fijne werkplek creëren. Allerlei zaken die overzicht bieden, stress verminderen en daardoor tot betere resultaten leiden.
Begeleiding van een PO-er kan dus eenmalig, projectmatig, kortdurend of doorlopend zijn, afhankelijk van de vraag.
Wat doet een professional organizer NIET?
Een PO-er gooit niks weg, doet niet uw boekhouding, maar gaat samen met u orde scheppen en op zoek naar een methode of manier van werken die bij u past en die u kunt volhouden.

Omdat een PO-er ook maar een mens is en niet van alles op de hoogte kan zijn en blijven, hebben de meesten zich gespecialiseerd.
Mijn specialisatie is begeleiding van ZZP’ers, omdat mijn eigen kennis en ervaring daar het beste op aansluit. Ik vind het leuk om collega ondernemers te helpen bij de organisatie van hun bedrijfsvoering, zowel starters als ZZP’ers die al langer bezig zijn.

Hier vindt je een filmpje van mijn beroepsvereniging NBPO waarin wordt uitgelegd wat een professional organizer kan doen.
Heb je vragen over het vak van PO-er in het algemeen of mijn werk in het bijzonder dan hoor ik het graag.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.