Collega ondernemer Erwin van Gestel van P-Focused schreef onlangs een stuk over sociale schaamte. Ondernemers van onze generatie (45-plussers) hebben er vaak moeite mee om zichzelf op social media te laten zien. Daar heb ik zelf gelukkig geen last meer van.
Waar ik tegenaan loop in gesprekken met ondernemers is een ander soort schaamte. Namelijk toegeven dat het ze niet lukt om hun werk goed georganiseerd te krijgen.

Het bouwen van een website is voor veel mensen abacadabra, dus dat kun je gerust uitbesteden.
De boekhouding laten doen door een boekhouder is ook algemeen geaccepteerd. We kunnen nou eenmaal niet allemaal technisch zijn of goed met cijfers.
Maar toegeven dat je niet weet hoe je werk en privé goed geregeld krijgt, is blijkbaar van een andere orde.

…..je moet wel een vrouwelijke Superman zijn, wil je goed zijn in zoveel verschillende dingen

Waarom verwachten we van onszelf dat we goed zijn in al die ballen die we in de lucht proberen te houden en dat alles altijd op rolletjes loopt?
Dat heeft ongetwijfeld te maken met social media waarop veel mensen de indruk wekken moeiteloos het perfecte leven te leiden. En met het feit dat we elkaar ook tijdens live contacten wijsmaken dat alles prima loopt. We houden elkaar voor de gek.

Welke rollen en taken hebben vrouwelijke ondernemers naast hun werk?
Moeder, partner, huishoudster, kok, vriendin, dochter, buurvrouw, mantelzorger, sportmaatje, vrijwilliger, om er maar eens een aantal te noemen. Oh ja, en hobby’s en me-time…..
Zónder je werk kun je je dagen daar al goed mee vullen.
Al deze rollen en taken doen een beroep op je kwaliteiten en je moet wel een vrouwelijke Superman zijn, wil je goed zijn in zoveel verschillende dingen.

Uit onderzoeken blijkt dat veel ondernemers:
• het gevoel hebben nooit klaar te zijn met hun werk
• het gevoel hebben altijd achter de feiten aan te lopen
• moeite hebben met het stellen van prioriteiten
• het moeilijk vinden iets aan een ander over te laten
• het lastig vinden om ‘nee’ te zeggen
• twijfelen of ze alles wel goed geregeld hebben
• behoefte hebben aan meer structuur

Het goede nieuws is: Je bent niet de enige!
En ik heb nog meer goed nieuws: Er zijn heel veel dingen die je kunt leren of anders kunt doen, waardoor ze minder tijd kosten en minder stress opleveren.

Zou het niet heerlijk zijn om meer rust te voelen, om echt te kunnen ontspannen in je vrije tijd, om te weten dat je je zaken goed geregeld hebt?
Ik kan je helpen om overzicht te creëren en tijd te besparen. Als je mij mailt op contact@jolandasenne.nl o.v.v. superwoman dan neem ik contact met je op.

Die vrouw die moeiteloos alles kan en doet, bestaat alleen in films en in boeken.
Wij ‘gewone’ vrouwen hebben allemaal onze eigen kwaliteiten. En voor de dingen waar we niet zo goed in zijn, zoeken we voortaan hulp. Afgesproken?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.